Grofica, ki je slikala cvetje s svojega vrta

Marija Auersperg Attems
Marija Rozalija grofica Attems, hči grofa Ignaca Attemsa iz Slovenske Bistrice in njegove druge žene Alojzije, se je rodila 10. aprila 1816 v Gradcu. O njenem otroštvu in mladosti je znano le nekaj malega. Vemo le, da je bil njen zasebni učitelj Franc Xaver Petter, ki je bil na dunajski akademiji korektor cvetličnega slikarstva. O tem, če se je pri njem izobraževala tudi o slikarstvu, ni podatkov.
Mlada grofica se je med zimskim bivanjem na Dunaju na razstavah ali v salonih svojih prijateljic seznanjala z deli tedaj modnih bidermajerskih dunajskih slikarjev tihožitij.

Marija Auersperg Attems - Tihožitje s cvetjem in sadjem
V tistem času so bile slikarke redke. Njihovo slikanje je bilo omejeno predvsem na cvetje, ki pa je v 19. stoletju postavilo nove temelje slikarstvu tovrstnih motivov. Šopki niso bili več simetrični in so postali bolj naravni, kmalu pa je ta malo cenjena slikarska zvrst dobila svoje mesto na likovnih akademijah.
Julija 1839 se je Marija Attems v Gradcu poročila z grofom Antonom Aleksandrom Auerspergom, politikom in literatom, poznanim tudi pod psevdonimom Anastasius Grün, lastnikom Šrajbarskega turna pri Leskovcu. Grofje Auerspergi so bili stoletja ena najpomembnejših plemiških družin na Kranjskem, tako da se je Marija grofica Attems poročila svojemu stanu primerno in ustrezno.
Življenje zakoncev je potekalo med Dunajem, kjer je grof Auersperg sodeloval v političnem življenju, Gradcem, Dornavo in Šrajbarskim turnom pri Leskovcu pri Krškem.

Marijina slikarska šola so bili njeni vrtovi. Parke okoli svojih gradov Dornava in Šrajbarski turn pri Leskovcu sta zakonca preuredila z veliko znanja o botaniki in hortikulturi.
Marija je pridobljeno znanje uporabila pri slikanju cvetličnih tihožitij v malem formatu, na katerih z lahkoto prepoznamo danes vse redkejše vrtne okrasne rastline, kot so dalije in okrasni tobak. Njeni šopki so nesimetrični, cvetje je v vazi razporejeno bolj naravno in lahkotno. Njene cvetlice so izrisane z veščo roko in botanično natančnostjo. Vaze s cvetjem stojijo na marmornih ali kamnitih mizah. Sem in tja je cvetju dodala sadeže.

Marija Auersperg Attems - Tihožitje s cvetjem in sadjem
Slik, ki jih je podpisovala z umetelno izpeljanim monogramom AM, ni prodajala. Ostale so v njeni lasti in so krasile prostore gradu Šrajbarski turn, kjer je najraje bivala.

Marija Auersperg Attems - Cvetlično tihožitje
Žalostni konec družine
Marijin mož Anton Aleksander Auersperg je na Dunaju spoznal Franceta Prešerna, ki je bil med letoma 1822 in 1824 njegov učitelj. Kasneje sta bila prijatelja vse do pesnikove smrti leta 1849.
Po dvajsetih letih zakona se jima je z Marijo leta 1859 rodil edini sin Teodor. Anton Aleksander je umrl leta 1876, 1880 pa še Marija. Oba sta pokopana v družinskem mavzoleju na vzpetini nad Šrajbarskim turnom.
Po smrti obeh staršev je mladi Teodor sam upravljal veliko premoženje. Zaročil se je z grofico Welserheimb, vendar se je pred poroko ponesrečil pri ježi konja. Z njegovo smrtjo je veja grofov Auerspergov po tej moški liniji izumrla. Celotno družinsko premoženje je podedoval Teodorjev mrzli bratranec grof Ervin Auersperg s Turjaka.
Vir: